Over LIFE

S.V. LIFE is de studievereniging voor en door Life Science & Technology (LST) studenten. LST is in 1999 opgericht door een samenwerking tussen Universiteit Leiden en Technische Universiteit Delft. De combinatie van de twee universiteiten bracht, zoals vaak gezegd wordt, “the best of both worlds”: fundamentele celbiologie in Leiden samen met toegepaste biotechnologie in Delft. Tegelijk met de studie LST werd ook studievereniging LIFE opgericht. Hoewel S.V. LIFE toen voor zo’n dertig leden begonnen is, is LIFE nu, meer dan twintig jaar later, uitgegroeid tot een vereniging met ruim 750 leden. Voor deze leden, bestaande uit studenten van de bacheloropleiding of de Leidse of Delftse masteropleiding, is de studievereniging een platform voor carrière-, onderwijs-, en sociaal gerichte evenementen.

De carrière-activiteiten helpen LST-studenten zich goed voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Voorbeelden van activiteiten voor carrière-oriëntatie zijn de Alumni Career Evening, bedrijfsexcursies en de banenmarkt Applied Sciences Connect, maar ook studiereizen om LST-studenten de kans te geven hun studie- en carrièremogelijkheden in het buitenland te ontdekken. Op de eerstejaarsreis, bachelorreis en masterreis worden relevante universiteiten en bedrijven bezocht in prachtige steden binnen de Benelux, Europa en wereldwijd, respectievelijk.

Ook op het gebied van onderwijs staat LIFE voor haar leden klaar; met evaluaties van de vakken, bijlessen waar nodig en lunchlezingen wordt de kwaliteit van de opleiding gewaarborgd en worden interessante onderwerpen behandeld onder het genot van een heerlijk broodje in de lunchpauzes. Ook kan je via S.V. LIFE je labjas en -bril kopen en krijg je zelfs korting op studieboeken. Daarbij organiseert LIFE eens in de twee jaar een groot symposium waar belangrijke sprekers van over de hele wereld naartoe komen.

Om te zorgen dat studeren ook nog een beetje gezellig blijft, organiseert S.V. LIFE talloze sociale activiteiten. Wekelijks zijn er borrels en op zijn tijd is er een leuk feestje, maar LIFE doet bijvoorbeeld ook elk jaar mee aan de Batavierenrace en het studiejaar wordt altijd afgesloten met een heerlijke zomerse barbecue. Er zijn zelfs allerlei activiteiten speciaal voor eerstejaars LST’ers, die ervoor zorgen dat je je als nieuwe LST-student snel thuis gaat voelen bij je nieuwe studie. Zo is er nog vóór het begin van het studiejaar een introductieweekend, waar elk jaar zo’n honderd aankomende LST’ers op een informele en gezellige manier kennis maken met de studie, het studentenleven en natuurlijk met elkaar. Dankzij al deze activiteiten heerst er een leuke, gezellige en informele sfeer binnen de opleiding en de studievereniging.

De studievereniging wordt bestuurd door zes enthousiaste LST-studenten die één jaar stoppen met studeren om S.V. LIFE draaiende te houden. Ze worden geholpen door de ruim 30 commissies, bestaande uit LST-studenten uit verschillende jaarlagen, die de organisatie van de vele activiteiten op zich nemen. Het bestuur is te vinden op één van de LIFE-kantoren. Een studievereniging uit Leiden én Delft moet namelijk uiteraard in beide steden een kantoor hebben. Hier zijn LIFE-leden altijd van harte welkom om tussen de colleges door een gratis kopje koffie of thee te komen drinken!